7 - 8 évfolyam.

Ezeken az évfolyamokon cél az, hogy a gyerekek élményszerűen megismerkedjenek az alapvető fizikai jelenségekkel, a természettudományok megismerésének eszközeivel, módszereivel, gondolkodásmódjával Cél az is, hogy alap rutint szerezzenek az egyszerű behelyettesítéses számpéldákban, megtanulják a fizika feladatok megoldásának módszerét, a mértékegységek használatát. Mindkét évfolyamon a heti óraszám 2 óra. Az egyik órán a tananyag feldolgozása zajlik, a másik órán a tanulói kísérletek és mérések kapják a fő szerepet. Ezek a foglalkozások csoportbontásban zajlanak a természettudományos laborunkban.

A diákok osztályzatai nagy részét a mérési jegyzőkönyvek értékeléséből, valamint a témazáró dolgozatokból szerzik. Adott esetben be nem jelentett röpdolgozatot is írnak a tanulók. Fontos, hogy heti rendszerességgel a diákok kövessék és elmélyítsék az anyagot. Az egyéni vagy csoportos szorgalmi munkát (kutatómunka, projektmunka, kiselőadás, bemutatott kísérletek, megoldott feladatok, versenyeredmény) is értékeljük.

Osztálytípusok, fakultáció (9 - 12 évfolyam)

Iskolánkban a fizika tantárgy oktatása a Nemzeti Alaptanterv alapján összeállított helyi tanterv szerint történik. A közismereti fizika tananyag oktatása 9. évfolyamon heti 2 óra, 10. évfolyamon heti 3 órában történik.
A fizika iránt kiemelten érdeklődő diákok számára 7. - 10. évfolyamon szakköröket indítunk. Ezek a foglalkozások a versenyekre történő felkészítést célozzák meg, kiemelt szerepet kapnak a kísérletek és mérések.
Az emelt szintű érettségire való felkészítés céljából az utolsó két évfolyamban emelt óraszámban fakultációs órákat hirdetünk (11. és 12. évfolyamon heti 5 óra). Kiemelt figyelmet fordítunk az érettségi vizsga gyakorlati mérési részére is. A fakultáción való részvétel azok számára javasolt akik közép vagy emelt szintű érettségit szeretnének tenni fizika tantárgyból, a középszintű érettségi mérési feladatainak elvégzésére 9. - 10. évfolyamon nincs lehetőség.  A fakultációs foglalkozásokat azoknak is ajánljuk akik ár nem szeretnének fizika tárgyból érettségizni, de műszaki, orvosi szakterületen szeretnének továbbtanulni, ugyanis a szaktárgyak megértéséhez elengedhetetlenek az elmélyített, begyakorolt fizikai alapok.

11. évfolyamon kiemelten javasoljuk a fizika fakultáció választását amennyiben műszaki vagy orvosi szakterületen kívánnak továbbtanulni diákjaink!

A tantárgyhoz szükséges felszerelés

Órai leckevázlatok jegyzetéhez ajánlott 1 db. több lapos (50 -100) A4-es nagyformátumú négyzetrácsos (kockás) füzet. Otthoni gyakorlásra, elmélyítésre külön füzet szükséges. Ebben a füzetben kell vezetni a házi feladatok, projekt feladatok, vagy a szorgalmi feladatok megoldását. Külön füzet vagy dosszié szükséges a mérési jegyzőkönyvek elkészítéséhez. Tanórán a tanuló rendelkezzen tankönyvvel, jegyzetfüzettel, számológéppel, és ha a tananyag megköveteli ceruzával, vonalzóval.

A tanulás, tanítás folyamatának alapelvei

A tanóra elején a hetesek leellenőrzik és jelentik a hiányzó tanulók névsorát, gondoskodnak a tiszta tábláról és az esetlegesen szükséges taneszközökről. A szakterembe szünetben csak a hetesek mehetnek be a tanterembe az órára való előkészítése celjából (tiszta tábla, kréta, szellőztetés, adott esetben IKT. eszközök beszerelése.)

A tanóra elején a tanulók kérdéseket tehetnek fel a házi feladattal kapcsolatosan, így amennyiben valahol elakadtak útbaigazítást kapnak. Az idő függvényében megbeszélésre (megoldásra) kerül a házi feladat, ilyenkor a felkészült tanulóknak lehetősége nyílik szóbeli felelésre esetlegesen javítás céljából. .

Egy vagy több tanulótól, vagy az egész osztálytól  a szaktanár írásban számonkérheti az elmúlt órán megtárgyalt tananyagot.

A tanóra második részében általában új anyag kerül feldolgozásra. Amennyiben a tanuló valamit nem ért ezt jelzi tanárának, így újabb magyarázatok következhetnek, mely segíti a megértést és elmélyítést.

A tananyagról minden esetben leckevázlat készül melyet a tanuló köteles jegyzetfüzetébe lejegyezni. Az alapvető fogalmak definíciója, valamint a törvények kijelentése a leckevázlat része. Az alapvető összefüggéseket a vázlatban bekeretezéssel jelöljük. Az alapösszefüggéseket tartalmazó képletgyűjtemények letölthetők és kinyomtathatók innen. Ezek a gyűjtemények segíthetik az egyéni felkészülést, számonkérés, vagy táblánál való feladatmegoldás esetén használható.

Ha a tanóra hátralévő ideje megengedi, egy – két egyszerű számpélda a táblánál megoldásra kerül. A házi feladatok kijelölése a honlapon található az információk oldalon.
A házi feladat elkészítése minden tanuló számára kötelező! Amennyiben a tanuló házi feladatát nem készítette el, mert valahol elakadt vagy valamilyen probléma miatt nem tudott készülni, azt óra elején köteles jelezni tanárának. Gondolkodtató kérdés esetén a választ mondatszerűen kell megfogalmazni, és minden esetben indokolni kell hivatkozva valamilyen fizikai törvényszerűségre, fogalomra. Számpélda esetén kötelező az adatok kigyűjtése a feladat szövegéből (minden mennyiség megjelölése a megfelelő betűjellel, a mennyiség adott értékének felírása, ha szükséges átváltás a Nemzetközi Mértékrendszerbe) és a kérdéses mennyiség kiszámításának levezetése az ismert összefüggések törvények segítségével, amennyiben az nem csak egyszerű behelyettesítési probléma. Ha a gondolatmenet megköveteli, rövid magyarázatok is szükségesek lehetnek. A behelyettesítéseknél minden esetben kötelező a mérőszám mellé a mértékegységet is odaírni. Nem fogadható el olyan eredmény, amely mellett nem szerepel a mértékegység. Nem elfogadható megoldás a tankönyv megoldási útmutatójából kimásolt végső összefüggés és az ebbe történő behelyettesítés, hiszen ezt az összefüggést matematikailag le kell vezetni amennyiben nem egy ismert alapösszefüggés.

A számonkérés

Egy számonkérés során a következő képességek és kompetenciák kerülhetnek ellenőrzésre:
1. a tanuló megtanulta-e a  fontos fogalmakat, törvényeket, összefüggéseket, definíciókat. („sima elméleti kérdés”)
2. a tanuló tudja-e alkalmazni a fogalmakat, törvényeket, definíciókat, összefüggéseket egyszerű mindennapi jelenségek és problémák magyarázatánál. (feleletválasztós (teszt)kérdés megválaszolása, gondolkodtató kérdés megválaszolása mondatszerűen, indoklással).
3. a tanuló tudja-e alkalmazni a fogalmakat, törvényeket, definíciókat, összefüggéseket egyszerű számpéldákban.

A számonkérés formái

Írásbeli röpdolgozat, kisdolgozat: a tanóra elején. 10 – 20 perces terjedelmű, az aktuális tananyagból összeállított kérdéssor.  A röpdolgozat kérdései:

  • házi feladat valamely feladata, vagy megoldási elveiben hasonló feladat melyet segédeszközök nélkül a tanulónak meg kell oldania.

  • definíciókra, törvényekre, összefüggésekre irányuló elméleti kérdések.

Szóbeli felelet: A tanóra elején a szaktanár lehetőséget ad a felkészült tanulóknak a felelésre/javításra. Ilyenkor általában a házi feladat egy számpéldáját kell a tanulónak a táblánál megoldania. Ezek után sor kerülhet a többi kompetencia („sima elméleti kérdés”, gondolkodtató kérdés) ellenőrzésére.

Írásbeli nagydolgozat, témazáró dolgozat (TZ): egy nagyobb, logikailag összefüggő anyagrészből vagy egy témakörből összeállított feladatsor. Az írásbeli feladatsor a következő részeket tartalmazza:

  • 2-4 elméleti kérdés, mely a megtanult fogalmak, definíciók, törvények felidézésére irányul. A kérdések teljes listája  ITT, letölthető nyomtatható word dokumentum formájában ITT. Ezen kérdések teljes, helyes válaszai általában a tanórákon elkészülő leckevázlatok része. Felkészüléshez a tankönyv, valamint a közzétett elektronikus segédletek használhatók.

  • 3-4 kérdésből álló feleletválasztós kérdéssor (tesztkérdések). Minden kérdéshez három vagy négy válasz adott, amelyek közül pontosan egy helyes. Bár ezek a feladatok formailag azonos szerkezetűek, a megoldásukhoz szükséges képességek, kompetenciák tekintetében nagyon különbözőek lehetnek. A feladatsorban nagyrészt olyan kérdések szerepelnek, amelyek a legalapvetőbb tanult törvényszerűségek közvetlen alkalmazását jelentik, lehetőleg a mindennapi életben is tapasztalható jelenségekre. Ezek egyszerű számítást is igényelhetnek. Másrészt olyan jelenségekre, összefüggésekre irányulnak, amelyek mélyebb értelmezésére, problémamegoldásban történő alkalmazására nincs mód, de a tanulónak legalább a felismerés szintjén rendelkeznie kell ismeretekkel. A helyes válasz betűjelét kell tollal bekarikázni.

  • 2 hagyományos számpélda. A számításos feladatok numerikus eljárások alkalmazását igénylik. A feladatok egyszerű gyakorlati alkalmazásokhoz kapcsolódnak, általában tanórán megoldott, megbeszélt feladat más be és kimeneti adatokkal.

A nagydolgozatra való felkészüléshez, gyakorláshoz az órai jegyzetek, tankönyv, valamint az itt közzétett gyakorló feladatsorok használhatók. Nem lesz számon kérve olyan feladat, melynek megoldásához teljesen új és szokatlan gondolatmenet szükséges.
Egy minta témazáró dolgozat megoldással együtt: itt.
A dolgozatok alatt tilos a diákok között akármilyen kommunikáció. A legkisebb fegyelmetlenség : (hátrafordulás, beszéd) csalásnak minősül. Ugyancsak csalásnak minősül a nem megengedett segédeszközök használata, ide tartozik a mobiltelefon és okosóra is. Mindkét esetben a dolgozat pontszáma nulla. A nagydolgozatok (TZ) megírása minden tanuló számára kötelező. Betegség, vagy bármilyen okból következő távollét esetén a tanuló pótdolgozatot ír. A pótdolgozat dátumát a tanuló a szaktanárral megbeszélés alapján rögzíti, a dolgozat pótlása a tanuló érdeke, így a tanuló keresi meg a szaktanárt a pótlás dátumának egyeztetése céljából. A dolgozat pótlása a tanuló felelőssége és kötelessége! A  féléves/éves összpontszámban az elmaradt dolgozat nulla százalékponttal kerül beszámításra.

A tananyag alapvető (középszintű) matematikai összefüggéseinek gyűjteménye letölthető innen. A szaktanár engedélyezheti a képletgyűjtemények használatát a különböző számonkérések esetén.

Egyéb osztályozható tevékenységek:

Órai munka: Pontok szerezhetőek tanórán egyénileg, füzetben vagy táblánál megoldott, a tanár által kitűzött szorgalmi feladat(ok)ért.
Házi dolgozat elkészítése, megvédése: A tanév során a szaktanár által kitűzött, vagy egyénileg választott, megfogalmazott témakörökből minden tanuló szorgalmi vagy kötelező házi feladatot készíthet. A dolgozat elkészíthető kézírással vagy elektronikusan (számítógépen szövegszerkesztővel, vagy számítógépes prezentáció formájában) és a kitűzött témakörrel kapcsolatos érdekességeket, történeteket, leírásokat tartalmazhat.
A házi dolgozatokkal kapcsolatos tudnivalók, valamint javasolt házi dolgozat témák: :itt.
Fizikai eszközök elkészítése, kísérletek bemutatása: A tanév során minden tanuló szaktanár által kitűzött, vagy egyénileg feltalált vagy szerkesztett fizikai eszközöket készíthet, vagy érdekes fizikai kísérleteket mutathat be a tanórákon. Az eszköz vagy kísérlet mindenképpen kapcsolódjon az aktuális tananyaghoz. Ez minden esetben szorgalmi munka. Fizikai eszköz elkészítése esetén a tanuló elmondja mire használható az eszköz, elmagyarázza az eszköz felépítését és bemutatja és elmagyarázza az eszköz működését. 
Egyszerű szoftverek elkészítése (oktatóprogramok, fizikai szimulációk). Beadandó egy rövid dokumentáció is, mely kötelezően tartalmazza a program kódot is, valamint a program kód és a program futtatható változata valamilyen adathordozón. A kód bármilyen programozási nyelven elkészíthető. A szaktanár kérdéseket tesz fel a szoftverrel, vagy annak kódjával kapcsolatban. Ha kiderül, hogy a szoftvert nem a tanuló készítette és még csak nem is ismeri annak lényegét, a munka érdemjeggyel nem osztályozható.
Szorgalmi feladatmegoldás otthon
: A honlapon közzétett feladatsorokból a tanulónak legkevesebb 10 feladatot kell megoldani helyesen és a gyakorló füzetben a szaktanárnak bemutatni. A feladatmegoldásokat meg kell védeni. A védés abban áll, hogy a tanuló válaszol a tanár által feltett, a feladatok megoldásával kapcsolatos kérdésre, vagy kijelöl egy feladatot a beadott feladatok közül megoldásra. Ha kiderül, hogy nem a tanuló oldotta meg a feladatot (nem érti a megoldást), a szorgalmi munka nem értékelhető. Amennyiben a 10 beadott feladatok között van hibás megoldás, a szorgalmi teljes pontszámmal nem értékelhető. Ezért célszerű 10-nél több feladatot beadni, hogy biztosan legyen 10 helyes megoldás. Egy témakörből egy tanuló egy feladatmegoldó szorgalmija lesz elfogadva. Csak olyan feladatok megoldása lesz elfogadva mely a tanult aktuális témához kapcsolódnak. A feladatmegoldásokat a témazáró dolgozat előtt kell elkészíteni és a nagydolgozat megírása előtt beadni. Így nagy valószínűséggel a nagydolgozat is jól fog sikerülni. 10 feladat megoldása 20 szorgalmi pontot ér.
szorgalmi feladatlapok: itt

Projektfeladatok kidolgozása, előadása. A tankönyvben a fejezetek végén projektfeladatok vannak megfogalmazva, melyek kidolgozása hosszabb időt vesz igénybe. A kidolgozáshoz használhatunk nyomtatott vagy internetes forrásokat. Ügyelni arra, hogy nem minden internetes forrás megbízható! Nézzünk utána több forrásban! Nagyon hasznos anyagokat találhatunk a http://vilaglex.hu/ oldalon. A feladattól függően szükséges lehet kísérletek, mérések elvégzése, kiértékelése, videón való rögzítése. A feladat megoldását, a projektmunka lényegi elemeit az osztály előtt 5-10 percben összefoglalva prezentálni kell, a feladat írásos vagy elektronikus megoldását a szaktanárnak be kell mutatni.

Osztályzatok számításának alapelvei

Az értékelések során a tanulók pontokat szereznek. A szerzett pontszámok összeadódnak. A félév / év végén az összesen gyűjtött pontok (kötelező számonkérések pontszáma + szorgalmi munka pontszámai) és a kötelező, egész tanulócsoportra kiterjedő számonkérések (röpdolgozatok, TZ-k, kötelező házi feladatok stb.) során szerezhető maximális pontszámok arányából a százalékos teljesítmény adódik. A százalékos értékeket a következőképpen váltjuk érdemjegyekké:
- 25%-tól elégséges
- 40%-tól közepes
- 60%-tól jó
- 80%-tól jeles

Ezek a százalékos határok a röpdolgozatok, témazáró / nagydolgozatok eredményére is érvényes. Ezen eredmények alapján kerülnek osztályzatok az E-naplóba, viszont az E-napló által az érdemjegyekből számított átlag csak iránymutató jellegű.

A különböző tevékenységekhez kapcsolódó pontszámok:
- órai feladat megoldása táblánál, füzetben: 5 -10 pont
- értékelhető jó ötlet, meglátás: 3-5 pont
- 10 szorgalmi feladat otthoni megoldása, megvédése: 20 pont
- házi dolgozatok, projektmunkák elkészítése, bemutatása: 10 - 30 pont
- kísérletek bemutatása: 5 - 10 pont
- eszközök, programok készítése: 10 - 30 pont
- röpdolgozat: 5 - 20 pont
- 45 perces dolgozat: 35 - 50 pont
- 90 perces dolgozat (fakultáció): 70 - 90 pont

A nagydolgozatok eredménye a százalékos határoknak megfelelően érdemjegy formájában az E-naplóba kerülnek. Amennyiben a nagyobb osztályzathoz legfeljebb 5 pont hiányzik a tanuló felhasználhat az addig gyűjtött szorgalmi pontjaiból a nagyobb érdemjegy szerzésének érdekében.

Az egyéb tevékenységek során szerzett pontok minden 20 összegyűjtött pontonként érdemjegy formájában bekerülnek a naplóba.

A pontokat publikus táblázatban regisztráljuk, minden tanulónak érdeke követni a saját pontszámainak alakulását, adminisztrációs hiba esetén jelzést tesz a szaktanárnak. Érdemjegy beírásához összegyűlt pontok esetében is jelez a szaktanárnak.

A szorgalmi pontok összege nem haladhatja meg az összesen szerezhető pontszámok (kötelező számonkérések) 25%-át. Ez azt jelenti, hogy a legszorgalmasabb tanuló is maximálisan 125%-os eredményt érhet el.

A könnyebb áttekinthetőség érdekében egy konkrét példa:
A félév / év során egy tanuló a következő pontokat szerezte:
- órai feladatmegoldás, ötletek: 5, 5, 5, 5 összesen 20
- egyszeri 10 beadott szorgalmi feladat és annak sikeres védése: 20, így a szorgalmi pontok összpontszáma: 20 + 20 = 40.
- nagydolgozatok: 23/35, 22/50, 60/90 összesen 105/175
- röpdolgozatok: 3/5, 7/10, 14/15, 10/10,  2/5, 7/10 összesen 43/55
 összesen gyűjtött pontok: 105 + 43 + 40 szorgalmi pont = 188.

Kötelező számonkérésekből szerezhető (röpdolgozatok, nagydolgozatok) pontszámok: 175 + 55 = 230, a szorgalmi pontok száma 40 ami kevesebb, mint a kötelezően összegyűjthető pontok (230) 25 %-a, így a 40 pont teljes mértékben beleszámít az összpontszámba.
százalékos eredmény: 188/230= 82% tehát a féléves osztályzat JELES.

 

Kiderül, hogy a vállalt szorgalmi munka és az órai aktivitás jelentősen növelheti a féléves / éves osztályzatot.

Sikeres tanulást mindenkinek!

 

Készítette: Varga Zsolt
Email: vzsolt21@hotmail.com
utolsó frissítés 20223.09.01