A tanév során a szaktanár által kitűzött témakörökből, vagy
egyénileg választott, megfogalmazott témákból minden tanuló házi
dolgozatot készíthet. A dolgozat elkészítését a tanuló önszántából
vállalhatja, vagy a szaktanár kötelező jelleggel kijelöli egy tanuló vagy
tanuló csoport számára. Amennyiben a tanuló szorgalmi munka céljából témát
választ, köteles a szaktanárral egyeztetni a dolgozat tartalmával,
elkészítésével, valamint a dolgozat bemutatásának időpontjával
kapcsolatban.
Egy bizonyos témájú, rövidebb tartalmú házi dolgozatot egy osztályban csak
egy tanuló készíthet el. Ha a téma felosztható, akkor lehetséges a
csoportmunka. Ebben az esetben a diákok felosztják egymás között a
kidolgozandó témát. A dolgozat megvédésekor világosan ki kell derülnie
annak, hogy mindegyik tanulónak mi volt a feladata. Minden tanuló külön
dokumentumot, vagy prezentációt ad be.
Az előadás előtt az elkészült dolgozatot kötelező elküldeni
a
szaktanárnak, így az esetleges hiányosságokra fény derülhet és még időben
pótolhatók. Az elektronikus formában elkészült dolgozatokat
email-ban el
lehet küldeni a szaktanárnak véleményezésre.
Fizikusok életrajzáról, munkásságáról szóló dolgozat esetén a dolgozatnak
minden esetben tartalmaznia kell tudományos részeket is (milyen
eszközöket, elméleteket, törvényeket alkotott a tudós, milyen mérést
végzett, hogyan, milyen eszközökkel, milyen tapasztalatokat szerzett, mit
fedezett fel).
A dolgozat elkészíthető kézírással vagy elektronikusan (számítógépen
szövegszerkesztővel, vagy számítógépes prezentáció formájában!).
Formai követelmények beadott kézírásos vagy nyomtatott házi dolgozat
esetén:
Címlap mely tartalmazza a dolgozat címét, a dolgozat készítőjének nevét,
osztályát, a dátumot.
Legyen egy bevezetés, a tartalom kövessen egy logikus gondolatmenetet,
és csak olyan dolgokat tartalmazzon mely a dolgozat készítője számára is
érthető. Ne tartalmazzon nagyon tudományos magas szintű fizikai
elméleteket, vagy érthetetlen, bonyolult matematikai összefüggéseket,
levezetéseket. Próbáljunk egyszerűen, mindenki számára érthető módon
fogalmazni. A dolgozat előadása közben egyszerű szemléletes kísérletet
is be lehet mutatni!
A dolgozat végén legyen irodalomjegyzék, források felsorolása.
Nem fogadható el internetről letöltött, szerkesztés, tördelés nélkül
kinyomtatott anyag!
Nem fogadható el bármilyen könyvből fénymásolt összefüggő anyag!
Természetesen képek, ábrák, grafikonok fénymásolhatók, beszkennelhetők
szakkönyvből és beilleszthetők kézzel írott vagy számítógépen
szerkesztett dolgozatba. Ne feledjük: egy régi kínai mondás szerint
„sokszor többet ér egy szemléletes kép vagy ábra, mint több ezer szó”.
Formai követelmények prezentáció-készítés esetén:
A prezentációt javasoljuk Microsoft Office PowerPoint programmal elkészíteni, és az állományt valamilyen adathordozón kell behozni, vagy védés előtt a szaktanárnak email-ben elküldeni.
Figyelembe kell venni az alapvető prezentációkészítési szabályokat! (ne
legyenek apró betűs szöveggel túlzsúfolt diák, háttér – előtér jó
kontraszt, a diákon legyenek érdekes képek, ábrák, animációk).
Lehet internetes linkekre is hivatkozni a prezentációban.
A diákra csak a mondandó lényegét kell felírni felsorolásszerűen.
A prezentáció közben kiegészítésképpen használható nyomtatott vagy
kézzel írott jegyzet is, melyet akár előadói jegyzetként a prezentációba
lehet foglalni.
A házi dolgozatot beadáskor meg is kell védeni. A védés abban áll, hogy a
tanuló az osztály előtt röviden (max! 5 -10 percben) összefoglalja munkája
lényegét (kis előadás) esetleg érdekességeket idéz a dolgozatból, és
(vagy) válaszol a tanár által, vagy diáktársai által feltett kérdésre, ami
a dolgozatával kapcsolatos. Csak olyan kérdésre várható válasz melyről a
tanuló dolgozatában említést tett. Válaszadás közben a tanuló
beletekinthet a dolgozatába.
Figyelembe véve a házi dolgozat tartalmát, külalakját, valamint a védést a
tanár egy osztályzatot alakít ki mely egyenértékű egy szóbeli feleleti
osztályzattal. Hosszú, összetett témák esetén a házi dolgozat témazáró
dolgozattal egyenértékű osztályzatot is érhet. Ha a házi dolgozat
szorgalmi feladatként volt kitűzve a tanuló elfogadhatja, vagy
elutasíthatja az osztályzatot, ebben az esetben az osztályzat nem kerül be
az osztályozó naplóba. Ha a dolgozat kötelezően volt kiírva minden tanuló
számára, akkor az osztályzat mindenképpen bekerül az osztályozó naplóba.
Ha a dolgozat nem fogadható el, az osztályzat elégtelen. Ha a dolgozat a
megadott időpontra nem készült el az osztályzat elégtelen.
ssz. | Téma, tartalom | Melyik fejezethez kapcsolódik |
1 |
Galileo Galilei élete és munkássága. (életrajz, felfedezések. Galilei és a szabadesés. Galilei világnézete, az egyházzal való kapcsolata. Érdekességek.) |
Szabadesés, Világnézetek. |
2 |
Isaac Newton élete és munkássága. (életrajz, felfedezések, munkássága, érdekességek) |
Erőtan, Gravitáció |
3 | Rakétaelv, a rakétaelvvel kapcsolatos érdekességek a természetből (pl. állatvilág). | Lendület - megmaradás |
4 | Világnézetek (Geocentrikus, Heliocentrikus). A nézeteket valló tudósok története. Az egyház és a tudomány viszonya. Kepler törvényei, bolygók mozgása. | Gravitáció, bolygók mozgása. |
5 | Szökési sebességek. Mesterséges égitestek. Érdekességek az űrutazás, űrkutatás történetéből. | Gravitáció, Mesterséges égitestek. |
6 | A Föld méretének meghatározása. Mérési módszerek, érdekességek. (Eratoszthenész mérése) | Gravitáció, bolygók mozgása |
7 |
Egyszerű erőátviteli eszközök
fizikája. Az eszközök használata a mindennapokban, technikában. (mindenképpen számítógépes prezentáció formájában). |
Merev testek egyensúlya |
8 |
Hőmérsékleti skálák. Hőmérők. ( különboző hőmérsékleti skálák bevezetése, bemutatása, átváltások, érdekességek. Hőmérők. |
Hőtani alapok |
9 |
Hőtágulás a mindennapokban. (Konkrét példák a hőtágulás hasznos és káros voltára) |
Hőtágulás |
10 |
Földünk légköre. (nyomás, időjárás változás - nyomás viszony, légkör súlya, vastagsága, összetétele) |
Nyomás, gázállapot. |
11 | Fogalmazás: Egy gázrészecske élete. | Molekuláris hőelmélet. |
12 | Hőerőgépek, termikus motorok működési elve. A termodinamikai hatásfok. A négyütemű Otto és Diesel motorok működései elve. Ütemek. Az egyes ütemeket leíró állapotváltozások. | Hőtan főtételei. |
13 | Hűtőgépek, hűtőszekrények, légkondicionáló berendezések működési elve. | Hőtan főtételei. |
14 |
Elektrosztatikus elven működő
eszközök. (villámhárító, fénymásolók, lézer nyomtatók, légtisztítás csúcshatással stb.) |
Elektrosztatika |
15 | Fogalmazás: Egy áramvezetésben résztvevő elektron élete. | Egyenáram |
16 |
Analóg (forgótekercses) műszerek
felépítése, működési elve. Ampermérő, voltmérő, multiméter. (mindenképpen számítógépes prezentáció formájában) |
Egyenáram, mágneses mező |
17 | Az elektromos világítás története. A szénszálas izzólámpától az energiatakarékos izzólámpáig. | Egyenáram, vezetési jelenségek gázokban. |
18 |
Elektromos áram félvezetőkben.
Félvezető eszközök. (félvezetők típusai, szennyezés, PN átmenet, diódák, termisztor, fotóellenállás, tranzisztor, IC, mikroprocesszorok) |
Vezetés félvezetőkkel. |
19 | Elektromosan töltött részecskék mozgása elektromos és mágneses mezőben. Gyakorlati alkalmazások. (katódsugárcső, részecskegyorsítók, ciklotron, CERN, kutatások) | Elektromos és mágneses mező. |
20 |
Érdekességek a földi mágnességről. (a földi mágnesesség változása, hatása az élővilágra. Sarki fény.) |
Mágneses mező. |
21 |
Elektromos generátorok. Elektromos
motorok. (a különböző generátorok és motorok bemutatása, Jedlik Ányos Dinamója! érdekességek.) (mindenképpen számítógépes prezentáció formájában). |
Elekromágnesség |
22 |
Analógia az időben állandó elektromos
és mágneses mezők között. (Hasonlóságok és különbségek felsorolása:kölcsönhatások, mezők szerkezete, mezőket jellemző mennyiségek, összefüggések, a homogén mezők összehasonlítása) |
Elektromágnesség |
23 | A szinuszosan váltakozó feszültség egyenirányítása. Egyirányú, kétirányú egyenirányítás (a Graetz híd). Előnyök, hátrányok. | Váltóáram |
24 |
Az elektromágneses színkép. ( Az elektromágneses hullámok létrehozása, felhasználása, osztályozása. Érdekességek.) |
Elektromágneses rezgések, hullámok. |
25 |
Információtovábbítás
rádióhullámokkal. (Az adás, vétel fizikája) |
Elektromágneses rezgések, hullámok. |
26 | Az időmérés története. | Mechanikai rezgések. Gravitációs inga. |
27 |
Hullámjelenségek mechanikus
hullámokkal a gyakorlatban. (visszaverődés, törés, rezonancia, Interferencia, állóhullámok, elhajlás, a Doppler jelenség, hangrobbanás) |
Mechanikai rezgések, hullámok |
28 |
A hang. Hangszerek fizikája. (fúvós és húros hangszerek. Alaphang, felharmonikusok.) |
Hangtan |
29 |
Leképezés összetett optikai
eszközökkel. (mikroszkóp, távcső típusok, Írásvetítő stb.) (mindenképpen számítógépes prezentáció formájában) |
Geometriai optika |
30 |
A szem, mint összetett optikai
eszköz. (a szem szerkezete, képalkotás vázlata, akkomodáció, közel látás, távollátás, korrekció) (mindenképpen számítógépes prezentáció formájában) |
Geometriai optika |
31 |
Érdekes fénytani jelenségek a
természetben. (optikai csalódások, délibáb, szivárvány, miért kék az ég?, miért vörös az égbolt naplementekor? stb.) |
Optika |
32 |
A modern fizika
születése, a relativitáselmélet alapjai. (a fénysebesség állandósága, tömeg-energia ekvivalencia, a tömeg változása, időtágulás, tér kontrakciója, következmények). |
Modern fizika |
33 | Albert Einstein élete, munkássága. Érdekes anekdoták. | Modern fizika |
34 |
A kvantumelmélet születése. (a testek elektromágneses hullám kisugárzása. A fényelektromos hatás, a fényelektromos hatás magyarázatának sikertelensége a hullámelmélettel, valamint a sikeres magyarázat kvantumelmélettel - Einstein!). |
Kvantumfizika |
35 |
A Foton. A foton mint részecske. A foton tulajdonságai. A fény valamint mozgó mikrorészecske kettős természete, De Broglie hipotézise, kísérleti bizonyítékok. A foton és a gravitáció. Feketelyuk. Az elektron hullámtulajdonságainak gyakorlati alkalmazásai, elektronmikroszkóp. |
Kvantumfizika |
36 | Érdekességek a nagyon alacsony hőmérsékletek fizikájából. | Hőtan főtételei. |
37 |
Az atomok
szerkezete. (alkotóelemek, méret, klasszikus atommodellek: J J Thomson, Rutherford kísérlete, Rutherford modell (bolygómodell, Rutherford modell hiányosságai, a modell hiányosságainak kiküszöbölése, Bohr modell (stacionárius pályák, energiaszintek. A színkép fogalma, az atomok vonalas színképének magyarázata Bohr modellel. Kvantumszámok (n, l, m, s), Pauli elv.) |
Atomfizika |
38 | Színképek. Színképek létrehozása, elemzése. A spektroszkópia alkalmazása a gyakorlatban. | Atomfizika |
39 |
Az atommag. (Szerkezete, magerők. Az atommag mérete. Tömegdeffektus, kötési energia. Az atommagok stabilitásának tárgyalása a kötési energia alapján. Az atommagok maximális stabilitásra való törekvése: hasadás, fúzió, radioaktív bomlás. Mindegyik jelenség definíciója, egy példa, egy gyakorlati alkalmazás.) |
Magfizika |
40 |
A Radioaktivitás. (a radioaktivitás felfedezése, radioaktív sugárzások fajtái, hatásai, alkalmazásai. A radioaktív bomlási törvény, felezési idő. Érdekességek.) |
Magfizika |
41 |
A maghasadás. (Szabályozatlan láncreakció. Az atombomba története. A hidrogénbomba. Magyar vonatkozások: Szilárd Leó, Teller Ede, Wigner Jenő.) |
Magfizika |
42 |
A szabályozott
láncreakció. (Az atomreaktor felépítése és működése. Reaktortípusok. Érdekességek: biztonság, környezeti hatás, a világ atomenergia termelése, atomreaktor típusok, Csernobil stb.) |
Magfizika |
43 | A magfúzió. Fúzió a Napban. A szabályozott fúzió problémája. Hidegfúzió. | Magfizika |
44 | Csillagászat. A csillagok születése, fejlődése. A világegyetem kialakulása a „Nagy Bumm”. | Csillagászat |
45 | >
A Naprendszerünk
bolygóinak bemutatása. Űrkutatás, távlatok. (A Föld - Hold kapcsán: A Hold fázisai, apály - dagály, Holdfogyatkozás, Napfogyatkozás). |
Csillagászat |